
 

 

  

Should he stay or should he go? 
Television and Online News Coverage of the 

Labour Party in Crisis 
 
 

         
 

                                       

2016 

                                                                                              
 
 

         Dr Justin Schlosberg 
Media Reform Coalition in association with Birkbeck, University of London 

7/27/2016 



1 
 

Contents 

 

 

Executive Summary     p. 2 

 

I. Methodology     p. 6 
II. Sources and Issues    p. 8 
III. A Tale of Two Reports    p. 12 
IV. Spotlight on the BBC    p. 13 
V. Conclusion and Recommendations  p. 16 

 

  



2 
 

Executive Summary 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aims and context 

The news media have for some time been on the front lines of controversy surrounding Jeremy 
Corbyn’s leadership of the Labour Party. In November 2015, the Media Reform Coalition produced 
research which showed that newspapers overwhelmingly sought to attack Corbyn’s leadership 
credentials from the moment he was elected.1 In June 2016, the London School of Economics 
published research based on a more extensive analysis of newspaper coverage that reached similar 
conclusions.2 Many of the most salient stories and issues observed in those studies reached fever 
pitch during the political fallout following the EU referendum, and Labour’s existential crisis that 
ensued.  

In conjunction with Birkbeck, University of London, we have conducted a real-time analysis of this 
coverage over a crucial 10-day period following the first wave of shadow cabinet resignations and 
finishing on the day the Iraq War Inquiry was published. This builds on previous research in two 
important ways.  

First, it provides crucial insights into how the news media responded when the debate about 
Corbyn’s leadership crystallised and when the majority of MPs went on the record in calling for him 
to resign. The media’s role in dissecting and reporting one of the most profoundly destabilising 
moments in modern British political history warrants urgent scholarly attention.  

Second, unlike previous studies, this research focuses on television and online news.  It is not 
surprising that predominantly conservative national newspapers would adopt a negative editorial 
view of Corbyn and the anti-austerity and anti-war agenda he represents. It is also inevitable that 
this ideological standpoint will not be contained within the columns and opinion pages but have a 
defining influence on the press agenda as a whole. Even left-leaning titles have taken an ambiguous 

                                                           
1
 See http://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2015/11/Corbyns_First_Week-

Negative_Agenda_Setting_in_the_Press.pdf 
2
 See http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/pdf/JeremyCorbyn/Cobyn-Report-FINAL.pdf 

 465 online articles and 40 prime time news bulletins assessed  

 

 Twice as much airtime given to critical, rather than supportive voices 

 

 Huge imbalance in favour of issues pushed by Corbyn critics on early evening BBC and 

ITV bulletins – especially pronounced in headline stories 

 

 Strong tendency within BBC main evening news for reporters to use pejorative 

language when describing Jeremy Corbyn and his supporters  

 

 Domination of views opposed to the Labour leadership in all but one of the online 

outlets sampled, and across both left and right-leaning titles 

 

 Online-only news sites relatively balanced in their coverage, as well as the BBC online 

http://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2015/11/Corbyns_First_Week-Negative_Agenda_Setting_in_the_Press.pdf
http://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2015/11/Corbyns_First_Week-Negative_Agenda_Setting_in_the_Press.pdf
http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/pdf/JeremyCorbyn/Cobyn-Report-FINAL.pdf


3 
 

and, on balance, critical view of the Labour Party’s new direction. But unlike newspapers, television 
news providers are subject to relatively strict rules on impartiality and balance. From the outset, 
Jeremy Corbyn’s leadership presented a disruptive challenge to routine interpretations of 
journalistic balance in this sense. In particular, it marked a break from a long-established mainstream 
political consensus around issues ranging from welfare to war. 

Television news also has a uniquely wide reach across the more fragmented and partisan readership 
of the press. It remains not only by far the most widely consumed news medium but also, 
importantly, the most trusted.3 Flagship and prime time bulletins by public service broadcasters are 
especially important in this context, and play an overarching role in reflecting and reinforcing the 
mainstream news agenda. This in turn may have a potentially powerful influence in shaping the 
contours of public opinion and debate.  

The internet is often said to offer another counterweight to dominant newspaper owners and 
editors. Previous research suggests that even the online editions of newspapers tend to be more 
sensitive to a social media-led agenda compared to their print counterparts. Online news is also 
relatively free of the time and space constraints of traditional platforms, enabling them to cover a 
much more diverse range of issues and perspectives on any given topic. This provides an important 
benchmark against which we can examine the particular angles that achieve salience on the 
television news agenda. 

Above all, this research is concerned with the integrity and vitality of the fourth estate. Functioning 
democracies depend on journalists to scrutinise those in positions of power, and to examine the 
contesting agendas and narratives that underlie political controversies.  This study therefore 
presents an opportunity to test not only the independent performance of broadcast and online news 
during an acute political crisis, but also the health and integrity of our media system as a whole.  

Mindful of the heightened political tensions and inflamed rhetoric produced by this crisis, we started 
our research from a much more modest and cautious position. We recognised the right and duty of 
journalists to report on legitimate concerns raised both within and outside of Westminster about 
Jeremy Corbyn’s leadership, about the future of the Labour Party and, by extension, the future of 
the British political system. This produced a debate which, in its simplest form, revolved around the 
question of whether or not Jeremy Corbyn should resign. Each side of this debate was populated by 
a range of active sources – people seeking to talk to the media and influence the agenda on a daily 
and even hourly basis – be they MPs, party members or activists, trade unions, etc. Each side also 
mobilised a range of issues and arguments in support of their cause. Critics of Corbyn, for instance, 
routinely sought to highlight what they considered to be his leadership failings, his unelectability and 
detachment from the broad swathe of public opinion. Supporters on the other hand tended to 
emphasise his grassroots and populist mandate from party members and supporters, the wider 
popularity of his anti-war and anti-austerity views, and what they considered to be his leadership 
qualities.  

For the purposes of this research, we considered arguments on either side of this debate as equally 
legitimate and newsworthy. We also adopted an especially cautious approach in coding news texts 
according to the types of sources and issues covered. We analysed a total of 465 articles and reports 
drawn from eight online news sites, as well as 40 television news bulletins on BBC One and ITV. Our 
sample also covered a range of professional news institutions including two public broadcasters; 
four national newspapers spanning the broadsheet-tabloid and left-right political spectrum; and 
three online-only news sites (including one former print newspaper). This reflects the full-breadth of 

                                                           
3
 See Ofcom’s latest research on news consumption in the UK 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-
research/news/2015/News_consumption_in_the_UK_2015_report.pdf 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/news/2015/News_consumption_in_the_UK_2015_report.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/tv-research/news/2015/News_consumption_in_the_UK_2015_report.pdf


4 
 

what is generally considered ‘mainstream’ news – outlets that provide consistent generalised news 
coverage that reaches critical mass audiences.  

Main Findings 

What we found overall was a marked and persistent imbalance in favour of sources critical of Jeremy 
Corbyn, the issues that they sought to highlight, and the arguments they advanced. This was the 
case across both the online and television sample. Online news stories overall were almost twice as 
likely to be written by, or focus on sources critical of Corbyn compared to those that were 
supportive. The BBC evening news bulletins gave nearly twice as much unchallenged airtime to 
sources critical of Corbyn compared to those that supported him (an imbalance that was not 
matched by ITV which gave considerably more equal attention to opposing voices).  

All four newspapers within the online sample favoured sources opposed to Corbyn’s leadership 
along with associated issues. This was to be expected given that even the Labour-supporting 
Guardian and Mirror newspapers had both declared an official editorial position calling for Corbyn to 
resign. The most balanced outlets overall were those that do not or no longer operate on legacy 
platforms: the Independent, International Business Times (IB Times) and Huffington Post. Of these, 
both the Independent and Huffington Post exhibited a slight tendency to favour sources critical of 
the Labour leadership and the issues they tended to highlight, whilst the IB Times was the only 
outlet in the sample to give relatively greater prominence to Corbyn’s supporters and associated 
issues. It was also the smallest outlet in the sample in terms of both audience reach and volume of 
coverage. These three outlets are further distinguished by their relatively non-partisan editorial 
stance. Two of them also accounted for over half of all the coverage across the sample focused on 
Corbyn’s response to the Chicot report. 

The more balanced reporting found in these outlets was not matched by the BBC, especially on its 
main evening TV bulletins. In view of the dominant reach of television news, as well as relatively high 
levels of audience trust attached to it, this sample was also subjected to a qualitative analysis in 
order to identify more nuanced themes and patterns in the language and imagery used. What was 
particularly striking here was the degree to which the Labour leadership and its supporters were 
persistently talked about in terms that emphasised hostility, intransigence and extreme positions. 
Given that pro-Corbyn sources were, in most cases, responding to attacks and critiques by members 
of the Parliamentary Labour Party, this suggested an underlying editorial slant that is out of step 
with at least the spirit of the Broadcasting Code and the BBC’s own guidelines on news impartiality 
and balance.  

It’s important to acknowledge that, in the case of the BBC, the sample did not reflect the breadth of 
its news coverage which spans many different programmes on both television and radio, as well as 
its 24 hour news channel. Indeed, both the Andrew Marr Show and BBC Two’s Newsnight were key 
vehicles that, at times, leveraged issues and sources favourable to Corbyn across the wider media. 
But our sample does include two of the BBC’s most watched daily news bulletins that provide a 
summary of the main news on any given day. Demonstrating impartiality and balance within these 
programmes, especially amidst such intense political controversy and conflict, would seem to be in 
keeping with, if not central to, the BBC’s public service mission.     

Importantly, the research also shows that bias in the coverage was not inevitable or unavoidable. 
Whilst the apparent avoidance of the media by the Labour leadership was a prominent theme 
throughout, this did not prevent journalists from reporting both sides of the debate, as 
demonstrated by the minority of outlets in the sample that exhibited relative balance. Whilst those 
close to Corbyn may not have been as active in ‘briefing’ the media proactively as Labour rebels, 
they provide a constant voice in support of him. Coupled with this, Corbyn himself made almost daily 
public statements and responses to the crisis throughout the period. 



5 
 

Overall, our findings strongly suggest that in a period of intense conflict and instability within 
Britain’s largest political party, mainstream news gave disproportionate prominence and attention 
to voices critical of the Labour leadership, and systematically marginalised or maligned opposing 
views. Whilst this does not appear to have ‘harmed’ the Labour leadership according to recent 
polling of its members, it raises serious concerns regarding the diversity of political news coverage to 
which the majority of citizens are exposed. The BBC is especially important in this context, given that 
its online news services reach over half the population on a weekly basis, and two thirds rely on its 
television news programmes.4 Amidst the social fracturing and polarisation of democratic life post-
Brexit, the need for a more plural and inclusive news media  is all the more apparent. 

                                                           
4
 See https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital-News-Report-2016.pdf  

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital-News-Report-2016.pdf


6 
 

I. Methodology 

This research was based primarily on a quantitative analysis of online and television news texts 
which were published or aired between 27th June and 6th July 2016 inclusive.  

For the online sample, eight news websites were selected as follows:  

 BBC.co.uk/news 

 DailyMail.co.uk 

 HuffingtonPost.co.uk 

 IBTimes.co.uk 

 Mirror.co.uk 

 Independent.co.uk 

 TheGuardian.com 

 Telegraph.co.uk 

These included the four largest UK news sites by audience reach (BBC, Daily Mail, Huffington Post 
and Guardian)5; and all of the four largest newspapers by audience reach across platforms.6 It also 
reflected a mix of newspapers and online-only sites, and spanned the political as well as ‘quality’ 
market spectrum.  

For the sampling procedure, two different online search facilities were used and cross-referenced 
(Media Cloud and Google), using ‘Corbyn’ OR ‘Labour’ as key terms within the title. Although no 
sampling source is fool proof when it comes to online news, this cross-referencing combined with 
the relatively large volume of coverage was considered sufficient to iron out any anomalies caused 
by gaps in the sample. 

The results were then manually filtered to include only articles that were text-based (more than 200 
words) and focused on either a) the Labour Leadership crisis, b) the publication of Shami 
Chakrabarti’s report on anti-semitism within Labour, and c) Jeremy Corbyn’s response to the 
publication of the Iraq War Inquiry’s report. Though ostensibly addressing separate topics, all three 
of these stories were intimately related to the debate over Corbyn’s leadership.   

This yielded a sample for analysis of 465 articles that were then carefully coded for primary format 
(comment/opinion or news item), primary issue and primary source. For the primary format 
category, ‘news item’ was taken to denote all text-based articles that were not clearly identifiable as 
comment or opinion. This included analysis, features and sketch articles that are not typically 
associated with day-to-day reporting but nevertheless are, on the surface at least, devoid of a 
subjective viewpoint.  

For the issue and source categories, a ‘grounded theory’ approach was followed where the 
categories were continually revised and expanded over the course of the analysis. This produced a 
relatively exhaustive list of 15 codes for the issue category and eight for the source category, 
reflecting the full breadth of coverage angles, frames and voices. Examples of issue code headings 
included ‘Calls for Corbyn to go’ and ‘Critique of Labour coup’, whilst examples of primary source 
code headings included ‘PLP/leading party figures (critics)’ and ‘Corbyn/aides/PLP (supporters)’. 
Reliability of the coding was then tested by giving a trained second coder a 20 percent sub-sample to 
analyse. This yielded a strong agreement rate of 94 percent.  

Whilst sources were relatively easy to categorise as supportive or critical of the Labour leadership 
(or neither), categorising issues in this way was more difficult. Some of the issues were clearly 

                                                           
5
 Ibid. 

6
 See http://www.nrs.co.uk/latest-results/titles-at-a-glance/quick-view/  

http://www.nrs.co.uk/latest-results/titles-at-a-glance/quick-view/


7 
 

aligned with one side or the other (such as critique of or praise for Corbyn’s leadership record or 
qualities). For others, determination was based on the degree to which the issues were routinely 
highlighted by critical or supportive sources. So, for instance, whilst allegations of anti-semitism 
within the Labour party are not explicitly or necessarily a critique of the Labour leadership, they 
tended to be advanced by those who were otherwise critical, and often linked the allegations to an 
assumed failure of leadership, or a critique of its supporters.  

The researchers took particular care to avoid making judgements about a primary issue or source 
focus in online news items unless it was explicitly apparent (38 percent of articles were recorded as 
‘other or unclear’ for the issue category and 29 percent for the source category). This approach was 
also followed when determining whether particular issues favoured opposing perspectives on the 
leadership debate. So, for instance, articles that were coded as reporting the ‘facts’ of shadow 
cabinet resignations or the vote of no confidence in Jeremy Corbyn by Labour MPs were considered 
neutral in this respect, whilst those focused on arguments or statements (such as calls for Corbyn to 
resign or pleas for party unity behind the elected leader) were coded as critical or supportive of the 
leadership. 

Not surprisingly, there was general congruence between the two categories, i.e. most articles that 
were considered to focus on an issue favourable to Corbyn also tended to focus on a source or group 
of sources that supported him, and vice versa. But there were a significant number of exceptions to 
this which underlined the need for both coding categories. For instance, articles on Corbyn’s 
appearance before a Parliamentary Select Committee hearing on anti-Semitism tended to focus on 
Corbyn himself as the primary source, but on an issue that was generally advanced by his critics (the 
problem of anti-semitism within the Labour Party). 

For the television sample, the broadcast news archives at the British Library were used to access the 
early and late evening news bulletins on BBC One and ITV throughout the 10-day period. The sample 
was then compiled using the same criteria as the online sample, i.e. stories that focused on any of 
the Labour leadership crisis, anti-semitism report or Corbyn’s response to the Chilcot report. These 
stories or story ‘packages’ were then coded first for prominence (lead headline, other headline or 
other news). But when it came to issues and sources, a different analytical framework was adopted 
in order to account for the nuances of the medium and sample. Given that an individual news report 
on the main evening bulletins tends to provide a summary of the day’s events and news related to a 
given topic or story, making judgements about ‘primary’ issue or source is inherently more difficult 
compared to print and online articles. Instead, and in an effort to minimise subjective interpretation 
on the part of researchers, the full range of issues was identified within each report, along with the 
total airtime and number of unchallenged critical and supportive voices that were featured.  

This quantitative analysis was restricted to scripted news reports as these present a relatively 
defined unit of analysis. It was also restricted to the early evening bulletins on both channels to 
avoid double counting material that was repeated on the later editions. However, a further 
qualitative analysis included reports on both early and late editions as well as headline sequences, 
anchor introductions and live ‘two-ways’ between anchors and correspondents. This produced a 
considerably richer and fuller picture of the coverage and also served to substantiate findings from 
the quantitative analysis. 

  



8 
 

II. Sources and Issues 

An inequality of voice 

Supportive sources predominantly consisted of Jeremy Corbyn himself, the Labour MPs that 
remained loyal to his leadership, spokespeople from Momentum (the grassroots activist group 
campaigning on his behalf), and Trade Unions. Critical sources were largely made up of rebel MPs, as 
well as former party leaders and Prime Ministers. Labour councillors, constituency officials and 
individual party members spoke both for and against the leadership. When analysing online articles, 
a judgement was made as to whether or not the story was framed exclusively or predominantly 
around a particular type of source, or group of sources, either named or un-named. The headline 
was used as an indicator but not exclusive determinant of this. So, for instance, a story that was 
headlined Angela Eagle vows to challenge Jeremy Corbyn if he fails to step down indicated the 
potential for a primary source (Angela Eagle). In most cases, the article attached to such a headline 
was predominantly framed around Angela Eagle’s pronouncements, or un-named sources close to 
her. But in some cases, the article would give equal attention to responses from Jeremy Corbyn, his 
aides or other MPs critical of Eagle. Where there was comparable attention given to contesting 
sources within a given article, no primary source was recorded, even if the story was triggered or 
cued by a particular figure or group.  

For comment and opinion pieces, identifying ‘voice’ was more straightforward since the majority 
tended to be either explicitly critical or supportive of the leadership. Figure 1 shows the proportions 
across the sample. This provides the clearest illustration of the relative distribution of ‘voice’ in the 
coverage and reveals the dominance of those critical of Corbyn in all but one outlet (the BBC is 
excluded here as it does not produce explicit opinion or comment articles). 

 

Figure 1. Distribution of ‘voice’ in comment and opinion pieces 

 

When it came to news reports, a much less pronounced imbalance was found with five out of eight 
outlets exhibiting greater preference for primary sources critical of the leadership (with a more than 
10 percent difference). 

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

Other/unclear

Supportive

Critical



9 
 

Figure 2 Primary sources in news items 

 

Whilst the BBC was more balanced in this measure compared to the Telegraph, Daily Mail and 
Mirror newspapers, it was notably less balanced compared to the Independent and IB Times.  

But the BBC’s source treatment was particularly problematic in the main evening TV bulletins. 
Although the number of sources expressing views on each side of the debate was only moderately 
weighted in favour of Corbyn critics (13 versus 9), there was considerable discrepancy in the 
proportion of airtime offered to each side, as shown in figure 3. 

 

Figure 3 Critical versus supportive sources on the BBC and ITV (unchallenged airtime in seconds) 

 

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

Other/unclear

Supporters

Critics

0

50

100

150

200

250

BBC News at 6 ITV Early Evening News

Critics

Supporters



10 
 

Issues that matter 

When it came to the primary issue focus of online articles, there was a significant discrepancy 
between the performance of newspapers on the one hand, and the BBC and online-only outlets on 
the other. The former exhibited a clear bias in favour of issues that tended to be pushed by critics of 
Corbyn whilst the latter were relatively balanced in their coverage on this measure. Figure 4 shows 
the proportion of primary issue articles that favoured critics and supporters of the leadership across 
the sample. 

 

Figure 4 Proportion of primary issue articles online (comment and news items combined) 

 

Unfortunately, the relatively inclusive approach adopted by BBC Online in this context did not 
transcend to the TV bulletins. Here both the BBC and ITV gave considerably more attention to issues 
favourable to critics but once again, the imbalance was notably more pronounced on the BBC. Figure 
5 shows the total number of issue-frames present in news reports that favoured critical versus 
supportive views of the party leadership. It also shows that the imbalance in favour of critical 
perspectives was much greater on both channels when we consider only headline stories.  

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

other/unclear

supportive

critical



11 
 

Figure 5 Issue-frames favouring critical or supportive views in TV news 

  

0

2

4

6

8

10

12

BBC News at Six
(all)

BBC News at Six
(headline)

ITV Early
Evening (all)

ITV Early
Evening

(headline)

Critical

Supportive



12 
 

III. A Tale of Two Reports 

As expected, the bulk of articles and reports in both online and television samples were focused 
directly on the Labour leadership crisis. But a significant minority also included reporting on the 
unveiling of two much anticipated and controversial inquiry reports. The first marked the 
culmination of Labour’s inquiry into allegations of anti-semitism within the party, which was 
conducted by respected human rights lawyer and civil rights campaigner Shami Chakrabarti. The 
second was the long-awaited Chilcot Inquiry into the Iraq War.  

The latter was clearly a major news topic in its own right and we did not expect Jeremy Corbyn’s 
response to the Chilcot report to be an especially prevalent theme within the wider coverage. But it 
was one which intersected with the on-going leadership crisis and we did consider it newsworthy to 
the extent that Corbyn had been a longstanding voice of the anti-war movement and an outspoken 
critic of Tony Blair. Indeed, his opposition to the Iraq War is often cited as a key platform on which 
he was elected leader of the party. The publication of the Chilcot Report also uniquely aligned 
Corbyn’s views with the general swathe of newspaper opinion within the sample. 

But whilst there were 18 articles within the online sample that were focused on Corbyn’s response 
to Chilcot’s report (either prospectively or retrospectively), more than half of these were carried by 
just two titles: the Independent and IB Times. Indeed, the proportion of these articles within the IB 
Times sample was more than five times that of the Guardian and Daily Mail and more than ten times 
that of the Mirror, all of which harboured a longstanding opposition to the war in line with Corbyn’s 
views. The BBC website carried one article focused on Corbyn’s response but, strikingly, made no 
mention of it in either of its main evening bulletins on the day the report was published.   

A much greater spotlight was cast over Corbyn’s response to the anti-semitism report. But this was 
predominantly framed in negative terms as a result of fresh allegations of anti-semitism raised in 
respect of Corbyn’s statement that “our Jewish friends are no more responsible for the actions of 
Israel than our Muslim friends are for the various self-styled Islamic states or organizations” which 
was purported to draw a parallel between the Israeli State and terrorist organisations (a charge 
which he strenuously denied). In addition, Labour MP Ruth Smeeth accused Corbyn of a failure of 
leadership in not reprimanding an activist who alleged she was working in partnership with the 
Telegraph.  

But there was another story which, to its credit, was given equal coverage in the BBC online sample. 
This highlighted the main finding of Chakrabarti’s report that “Labour is not overrun with anti-
semitism” and its decision not to recommend a permanent ban of any suspended MPs. Apart from 
the BBC, there were just two other articles within the entire sample that adopted this as a primary 
issue focus: one carried by the Mirror and the other by the Independent. Whilst BBC television 
reports made frequent reference to the fresh allegations of anti-semitism that surfaced during and 
after the report’s launch, no mention was made of the report’s actual content.  

 

  



13 
 

IV. Spotlight on the BBC 

The BBC often responds legitimately to accusations of television bias with reference to the diversity 
of its news output across channels. This is legitimate because it is consistent with both its own 
guidelines and Ofcom’s Broadcasting Code, which applies to all UK broadcasters, and allows for 
impartiality to be achieved across a series of editorially-linked programmes rather than within a 
single bulletin.7 But the guidance in both cases is nevertheless vague on this point, and the BBC Trust 
has in the past emphasised the need for ‘mainstream’ news programmes to demonstrate 
impartiality within, as well as across, its output.8 In its comprehensive review of the breadth of 
opinion in BBC output carried out in 2013, the Trust also made clear that whilst it is fitting for wider 
programming to explore the ‘wagon wheel’ of diverse views on any given topic, news programmes 
are rightly inclined to focus on the most prominent binary or opposing views.9  

In-depth and analysis news programmes such as BBC 2’s Newsnight and the Andrew Marr Show 
have a reputation for playing an agenda-leading role and this was evident to some extent in our 
sample. For instance, Len McCluskey (general secretary of the Unite union) appeared on the Andrew 
Marr show mid-way through our sample period and his outspoken support for Corbyn and critique 
of rebel MPs on that day triggered much of the relatively pro-Corbyn coverage within the sample.  

But whilst such programmes may be relatively influential on the wider news agenda, the main 
evening bulletins on BBC One reach a considerably larger audience, most of whom cannot 
reasonably be expected to watch its more in-depth news output on other channels and at other 
times. As such, we might expect impartiality rules to dictate a particular sensitivity towards fairly 
reflecting opposing views within mainstream bulletins. But that does not appear to have been the 
case here. 

More problematic was the way in which BBC reporters used particular language and imagery when 
discussing the crisis that systematically undermined the legitimacy of arguments in support of the 
Labour leadership. This was evident in a qualitative analysis that looked at both the early and late 
evening bulletins, as well as ‘in studio’ elements including anchor introductions, headline sequences 
and live ‘two-ways’ between anchors and correspondents.  

One of the most striking patterns that emerged was the repeated use of language that invoked 
militarism and violence. This is not surprising given that the prospect of Labour facing a ‘civil war’ 
was inherently newsworthy. But BBC correspondents tended to ascribe militancy and aggression 
exclusively to Jeremy Corbyn and his supporters rather than Labour rebels, in spite of the fact that 
the leadership was, throughout this period, largely on the defensive in responding to attacks and 
accusations by rebel MPs. The picture conveyed was one of Corbyn and his supporters adopting hard 
line stance in ‘refusing to back down’ and risking the future of the Labour Party in doing so. The 
following extracts were typical of the language used in and around reports in this context, especially 
during the first four days of the sample period when the attempted ‘coup’ was in full force and 
occupied headline status: 

  

                                                           
7
 See http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/impartiality/  

8
 See 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/review_report_research/impartiality_business/business
_impartiality_report.pdf  
9
 See http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/breadth_opinion/breadth_opinion.pdf  

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/impartiality/
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/review_report_research/impartiality_business/business_impartiality_report.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/review_report_research/impartiality_business/business_impartiality_report.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/breadth_opinion/breadth_opinion.pdf


14 
 

“[Jeremy Corbyn] is at war with his own MPs and it’s a war he means to win” 

“His army of followers as hostile to most Labour MPs as he is, spear carriers in a civil war he’s now 
determined to fight and win at all costs” 

“making the rebels’ worst nightmare come true” 

Related to this was an explicit emphasis on the apparent unreasonableness and stubbornness of 
Jeremy Corbyn, described in one report on both the early and late evening edition as “anti-capitalist 
and no compromise”. But this was in conflict with several aspects of Corbyn’s leadership record such 
as his appointment of a relatively inclusive shadow cabinet prior to the resignations, and his decision 
in November 2015 to allow MPs a free vote on whether or not to go to war in Syria.  

Nevertheless, Corbyn’s position in the Labour leadership crisis was repeatedly described in terms 
that invoked bewilderment over his defiance. The BBC’s chief political editor Laura Kuenssburg 
remarked in a live two-way on BBC News at Six: 

Now the danger of course in all of this is while they're engaged, locked in this complete battle with 
him refusing to back down that so much damage is done to the Labour party that it could take them 
years to recover from this if they actually recover from this at all. But Mr Corbyn's team is still sure 
they have the overwhelming support of Labour party members across the country who backed him so 
enthusiastically in the heady days of last summer. But as this slow moving car crash continues I have 
to say relying on the Labour party members support for good is a hell of a gamble for Mr Corbyn's 
team to take.

10
 

What is particularly noteworthy about this extract is that it appears, on the surface, to exhibit 
balance by referring more or less equally to the two main ‘issues’ advanced by each side of the 
debate. The rebels – whose subsequent campaign was named ‘Saving Labour’ – have persistently 
sought to emphasise what they see as the disastrous consequences for the party that would result 
from the Labour leader remaining in post. In contrast, Corbyn’s supporters have generally contested 
these claims arguing that, far from being a destructive force, Corbyn’s grassroots support could and 
should serve to unite and reinvigorate the party. But in the statement above, which was typical of 
the language used across the BBC television sample, the perspective of rebel MPs was unattributed 
and reported as ‘fact’, whilst the view of “Mr Corbyn’s team” is both attributed and questioned at 
the end of the statement.  

On more than one occasion, reporters made reference to un-named sources within the rebel camp 
specifically in regard to supposed ‘evidence’ of Corbyn losing support among either Trade Unions or 
party members. In a weekend edition, reporter Chris Mason declared that “I've been sent this 
dossier by a recently resigned shadow cabinet minister attempting to highlight how support for their 
leader is beginning to slip away amongst Labour's grassroots.”11 But there was no mention of any 
evidence underpinning this dossier, nor any attempt to alert viewers of its possible or likely one-
sided perspective. Given that the use of single un-named sources in high profile political 
controversies has been the subject of a number of editorial crises within the BBC over recent years, 
we might have expected reporters to be more cautious in reporting on such claims.12 

                                                           
10

 BBC News at Six, 29
th

 June 
11

 BBC National News, 3
rd

 July  
12

 In the aftermath of the Hutton Inquiry in 2003, the BBC revised its editorial guidelines to emphasise the 
need for extra caution when dealing with single un-named sources, especially in high profile political 
controversies. See 
http://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/reports/pdf/neil_report.html  
 

http://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/reports/pdf/neil_report.html


15 
 

As well as attributing hostility and intransigence to Jeremy Corbyn and his team, journalists also 
tended to describe Corbyn’s grassroots supporters in this way, often using pejorative terms such as 
“far left backing” and “hard core support”. At other points, this kind of language was used in a 
questioning rather than assertive way, such as when reporter John Pienaar introduced a party 
activist speaking at the launch of Labour’s anti-semitism report with the leading question “was this 
far left prejudice?”13 

Of course, in doing so the reporter was not explicitly endorsing the accusations of anti-Semitism 
levelled at the activist, who suggested that a Labour MP was working “hand in hand” with the 
Telegraph newspaper. But the juxtaposition of the words ‘prejudice’ with the phrase ‘far left’ 
reinforced the notion that anti-semitism was somehow associated with Labour’s shift to the left 
under Jeremy Corbyn, a point that critics of the Labour leadership have been pushing since he was 
elected. What’s more, although this question clearly conveyed the views of those who accused the 
activist of being anti-semitic, it was not followed by any reference to contesting views, including the 
activist’s own response to the accusations.  

In contrast to the notions of hostility and intransigence, there was also repeated use of language and 
imagery that associated Corbyn with weakness and failure. Descriptive words and phrases such as 
“awkward”, “laughing stock” and “no authority” were used repeatedly without qualification. 
Particularly noteworthy in this respect was the closing statement of a report on the BBC News at Six 
which concluded that “This is a fight only one side can win. The others being carted off to 
irrelevance. The place for political losers”. This was set against a shot of a moving garbage truck 
emblazoned with the word ‘CORBYN’.14 

  

                                                           
13

 BBC News at Ten, 30 June 
14

 BBC News at Six, 27 June 



16 
 

IV. Conclusion 

This research has uncovered systematic failings in the way that mainstream news organisations 
covered the emergent Labour leadership crisis. We fully recognise the pressures that journalists are 
under in a real-time news cycle; in most cases facing continual resource cuts; as well as the 
particular professional challenges that come with covering such an unprecedented and rapidly 
unfolding political crisis. It is not our intention to ascribe ‘blame’ for these failings either to 
journalists or news organisations.  

Nor do we claim that our sample was representative of the entirety of mainstream news coverage in 
relation to this issue over time or across all outlets. But the sample we analysed did contain a 
breadth of different types of news organisations, platforms and, above all, the most widely 
consumed and trusted news sources. It also focused on a period of intense journalistic scrutiny and a 
critical moment in which the dominant narratives around the future of the Labour Party were being 
shaped.  

The research offers further evidence that the internet offers no boon or automatic solution to 
problems associated with concentrated media power. Though newspapers are under increasing 
commercial pressure, their audience reach across platforms is, in most cases, larger than was ever 
achieved in the pre-digital era. It is highly plausible that their relatively pronounced editorial 
positions against the Labour leadership had a seeping influence over the wider news agenda, 
including the BBC. This is a situation that academics have analysed previously, for example in 
relation to broadcast coverage of the 2015 general election. 

We have focused our scrutiny and concern on the BBC’s coverage (and especially its main evening TV 
bulletins) in view of the cross-over audiences it attracts, the high levels of trust attached to its 
reporting, and the centrality of news impartiality and balance to the its public service mission. But its 
coverage on the whole did not live up to, in our view, either its reputation for balance or the spirit of 
its editorial guidelines.  

What was perhaps of most concern in this respect was the repeated way in which supporters of the 
Labour leadership were labelled with pejorative terms that suggested extreme positions, with the 
implication that Labour rebel MPs were, by contrast, moderate in both their political views and 
actions. Jeremy Corbyn was elected leader of the party less than 10 months ago with an 
overwhelming and unprecedented mandate from hundreds of thousands of members and 
supporters. He was elected on a platform of principled opposition to austerity, privatisation and the 
Iraq War, policies which polling suggests attract significant support among the British public as a 
whole. By any measure, they should not be considered or implied by journalists as being on the 
extremities of the political spectrum.  

In view of this, we recommend that the BBC revise its editorial guidelines for covering political 
controversies on news programmes. In particular, guidelines should take account of the need for 
extra care in assigning descriptive labels to a particular set of political views such as ‘moderate’ or 
‘hard’; offering due qualifications and caveats when reporting on single un-named sources; and 
demonstrating balance and impartiality within the main news bulletins on BBC One and within 
individual reports on these programmes 

We hope that this research will provide an opportunity for constructive engagement with the BBC 
and other mainstream providers that strive to achieve fairness and balance in their political news 
coverage. We also hope that it will galvanise policymakers to address the real and present threats to 
news plurality in the UK. The need for reforms that support diverse, independent, and accountable 
media at a time of intense political upheaval and uncertainty has never been more urgent. 


